بررسی اثر پیش‌تنیدگی بر میراگر متشکل از آلیاژ حافظه‌دار شکلی به هدف بهبود عملکرد لرزه‌ای سازه‌های دریایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 گروه سازه و زلزله - دانشکده مهندسی عمران ، آب و محیط زیست - دانشگاه شهید بهشتی - تهران - ایران

چکیده

مکانیسم‌های کنترل ‌سازه‌ای به عنوان روشی قابل اعتماد و کارآمد برای بهبود عملکرد لرزه‌ای و پایداری سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکپارچگی و تامین پایداری زیرساخت‌های عمرانی مانند سازه‌های دریایی و بویژه سکوهای نفتی که در معرض شرایط سخت محیطی قرار‌دارند از چالش‌هایی است که مهندسان طراح به دنبال برطرف کردن آن با ایجاد روش‌های نوین و همچنین بهبود دادن علمکرد سیستم‌های پیش‌تر توسعه یافته می‌باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سطوح مختلف پیش‌تنیدگی سیم‌های آلیاژ حافظه‌دار شکلی موجود در میراگر غیرفعال مبتنی بر آلیاژ حافظه‌دار شکلی و تاثیر آن در کاهش پاسخ لرزه‌ای سازه بوده ‌است. برای این منظور، یک سازه‌ دریایی ساده شده با استفاده از نرم‌افزار OpenSEES مدلسازی شده و سیستم کنترل سازه‌ای میراگر غیرفعال مبتنی بر آلیاژ حافظه‌دار شکلی در آن قرار گرفته و نتایج حالات مختلف پس از اعمال هفت جفت حرکت زمین مقیاس شده از زلزله‌ها حوزه دور و تحلیل تاریخچه زمانی، ارزیابی شده‌است. نتایج به دست آمده گویای آن است که افزایش سطح مقطع سیم‌ها و همچنین افزایش میزان پیش‌تنیدگی آن‌ها باعث کاهش جابجایی حداکثر سازه می‌شود و عملکرد کلی سیستم کنترل سازه‌ای را بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prestressing Effect on SMA Damper Aimed at Improvement of Seismic Performance of Marine Structures

نویسندگان [English]

  • Mehran Rostami 1
  • Mohammadjavad Hamidia 2
  • Mohammadjavad Mahmoodi 1
1 Faculty of Civil, Water and Environmental Engineering, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Faculty of Civil, Water and Environmental Engineering, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Structural control mechanisms are used as a reliable and efficient methods to enhance seismic performance and stability of structures. Ensuring the integrity and stability of civil infrastructures such as marine structures, especially oil platforms exposed to difficult environmental conditions, poses challenges that engineers strive to overcome. Introducing innovative methods and improving existing system performance can significantly aid in addressing these challenges. The objective of the present research is to investigate the effect of different levels of pre-stressing on shape memory alloy wires in a passive damper based on shape memory alloy and its impact on reducing the seismic re-sponse of marine structures. For this purpose, a simplified marine structure is modeled, and a struc-tural control system with a passive damper using shape memory alloy is incorporated. The results of different scenarios after applying seven sets of scaled ground motions from far field earthquakes and time history analyses have been evaluated. The obtained results indicate that increasing the cross-sectional area of the wires and increasing their pre-stress level reduces the maximum displacement of the structure and improves the overall performance of the structural control system. Furthermore, considering three different scenarios for the frame, the influence of frame stiffness on the results has been assessed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shape memory alloy
  • Passive control
  • Energy dissipation
  • Prestressing
  • Marine structure
CAPTCHA Image