بررسی عملکرد مخلوط های آسفالتی حاوی تراشه های بازیافتی بزرگراهی و مواد جوانساز در مقابل خرابی رطوبتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 گروه مهندسی عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش، تأثیر چهار نوع تراشه‌های آسفالتی بازیافتی بزرگراهی شامل مازندران M-B ، گلستان G-G ، تهران همتT-H ، تهران بابایی T-B ، و درصد استفاده از آنها و سه نوع جوانسازهای روغنی شامل روغن آفتابگردان R1، سایکلوژن R2، وکیوم باتوم R3 بر خصوصیات خرابی رطوبتی مخلوط‌های آسفالتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. قیر مورد استفاده در این تحقیق، از نوع PG 64-16 می‌باشد. به منظور تعیین پارامترهای وقوع خرابی رطوبتی، آزمایشات انرژی آب سطحی بر روی قیر و آزمایش آب جوشان (به همراه پردازش تصویر جهت تحلیل میزان خرابی) و PULL OFF بر روی مخلوط های حاوی تراشه‌های آسفالتی بازیافتی انجام شد. نتایج نشان داد که تغییرات در ترکیب تراشه‌ها و افزودن جوانسازها تأثیر قابل توجهی بر مقاومت مخلوط‌ها در برابر خرابی رطوبتی دارند. همچنین مخلوط های آسفالتی حاوی سنگ آهک در هر دو شرایط خشک و تر دارای مقادیر چسبندگی و پیوستگی بیشتری با قیر پایه می باشد. اما با اضافه شدن جوانساز مقاومت چسبندگی و پیوستگی در حالت خشک در سنگ آهک کاهش و در حالت تر افزایش می یابد. نتایج آزمایش PULL OFF حاکی از اهمیت جوانسازها در بهبود چسبندگی سنگدانه‌ها و پیوستگی مخلوط‌ها به سطح جاده است. همچنین نتایج اندازه گیری مولفه های انرژی آزاد سطحی قیرهای مورد استفاده در این پژوهش نشان داد که قیر اصلاح شده با جوانساز دارای انرژی آزاد سطحی کل بیشتری در مقایسه با قیر پایه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the performance of asphalt mixtures containing recycled highway chips and rejuvenating materials against moisture deterioration

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Eftekhari 1
  • parham hayati 2
  • ali mpniri 3
1 Department of Civil Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Department of Civil and Environmental Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this study, the effect of four types of recycled asphalt chips for highways including Mazandaran M-B, Golestan G-G, Tehran Hemmat T-H, Tehran Babaei T-B, and their usage percentages and three types of oil rejuvenators including sunflower oil R1, cyclogen R2, and vacuum batum R3 on the moisture deterioration characteristics of asphalt mixtures has been investigated and evaluated. The bitumen used in this study is PG 64-16. In order to determine the moisture deterioration occurrence parameters, surface water energy tests on bitumen and boiling water tests (along with image processing to analyze the extent of deterioration) and PULL OFF were performed on mixtures containing recycled asphalt chips. The results showed that changes in the composition of chips and the addition of rejuvenators have a significant effect on the resistance of mixtures to moisture deterioration. Also, asphalt mixtures containing limestone have higher adhesion and cohesion values with the base bitumen in both dry and wet conditions. However, with the addition of rejuvenator, the adhesion and cohesion strength in the dry state of limestone decreases and increases in the wet state. The results of the PULL OFF test indicate the importance of rejuvenators in improving the adhesion of aggregates and the cohesion of mixtures to the road surface. Also, the results of measuring the surface free energy components of the bitumens used in this study showed that the bitumen modified with rejuvenator has a higher total surface free energy compared to the base bitumen.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Recycled asphalt mixture
  • Chip percentage
  • Moisture damage
  • Rejuvenating materials
CAPTCHA Image