بررسی رابطه خصوصیات هندسی خودروها و تراکم ترافیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حمل‌ونقل، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران

2 گروه حمل و نقل دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران.

3 گروه شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

چکیده

شناسایی پارامترهای موثر بر تراکم جریان ترافیک می‌تواند در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های مدیران در جهت سرمایه‌گزاری و اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی موثر باشد. در این مقاله به شناسایی تاثیرات مشخصات خودرو بر تراکم ترافیک در شبکه معابر بزرگراهی شهر تهران پرداخته شده است. جزئیات هندسی و مشخصات حرکتی خودروها می‌تواند بر کیفیت ترافیک موثر باشد. این موضوع در معابر بزرگراهی و شریانی که پارامترهای دیگر نظیر تاخیر و توقف ناشی از تقاطع‌ها و تداخل‌ها کمتر است تعیین کننده تر است. پژوهش حاضر از نوع هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها تحقیقی پیمایشی است. روش تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش به صورت کمی است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌های آماری استفاده شده است. در این پژوهش رابطه جزئیات و خصوصیات هندسی خودروها و تراکم ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه موردی این پژوهش مقطعی از بزرگراه همت بوده است. بر اساس خروجی‌های مطالعه انجام شده، نسبت طول مقطع به طول خودرو، مدت زمان عبور، سرعت خودرو و تعداد عبور خودروها بیشترین تاثیر را بر تراکم خودروها داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the effects of vehicle specifications on traffic density

نویسندگان [English]

  • hassan khaksar 1
  • Hosein Baharzade 2
  • Elham Ashrafy 3
1 Department of Civil Engineering, Islamic Azad University, Tehran North Branch
2 Department of Civil Engineering, Islamic Azad University, Tehran North Branch
3 Faculty of Architecture and Urbanism, Imam khomeini international university
چکیده [English]

Identifying the parameters affecting traffic flow density can be effective for decisions makers and policies for investment and prioritization of executive plans and projects. In this research, the effects of vehicle specifications on traffic density in the highway network of Tehran have been identified. For this purpose, information of Hemat highway has been collected and modeled. Geometric details and movement characteristics of cars can affect the quality of traffic flow. The present study is an objective research type and is survey research in terms of data collection. This issue is more crucial in highway and arterial crossings where other parameters such as delays and stops due to intersections and interferences are less. The method of research is quantitative and statistical models have been used to analyze the data. According to the results of the study, the length of vehicle, travel time, vehicle speed and volume of vehicles had the greatest impact on traffic density.

کلیدواژه‌ها [English]

  • density
  • highway
  • geometric design
  • private vehicle
  1. Rohani, A, “Challenges and perspectives of the country's road and traffic safety”, Police Human Development, Vol.6 , No. 22, (2009), (In persian).
  2. Tavasoli, G, “Urban sociology”, Tehran, Payam Noor University publication. Inc, Tehran, (2014), (In Persian).
  3. Tashakori, S.J, “Statistical yearbook of transportation and traffic of Tehran city”, Transportation and Traffic Organization of Tehran, (2014), (In Persian).
  4. Hamidi, M., Firozeh, J., “Providing a model for the integrated management of transportation and urban traffic in Bojnord”, The fifth international conference on new perspectives in management, Accounting and entrepreneurship, Tehran, (2021), (In Persian).
  5. Armin, M., “Strategies for organizing traffic and urban transportation planning (case study of Al Ashtar city)”, The fifth international conference on modern studies of civil engineering, architecture, urban planning and environment in the 21st century, Tehran, (2021), (In persian).
  6. Sayafzadeh, A., Poladvand, A, “Highway development and their role in reducing population density in central cities”, Green Architecture, Vol. 4, No. 13, (2018), (In Persian).
  7. - Gao, J., Xie, K., & Ozbay, K., "Exploring the Spatial Dependence and Selection Bias of Double-Parking Citations Data", Transportation Research Record, Vol. 2672, No. 42, pp.159-169, (2018).
  8. - Carbonell, M., Cacheda, C., Magín, J., "Effect of illegal on street parking on travel times in urban environment", 16th IEEE International Conference on Computer and Information Technology, Shanghai, (2016).
  9. Yang, Z., Zhang, Y, Zhu, R., Ye X., Jiang, X, "Impacts of Pedestrians on Capacity and Delay of Major Street Through Traffic at Two-Way Stop-Controlled Intersections", Mathematical Problems in Engineering, vol. 2015, Article ID 383121, pp.1-11, (2015).
  10. - Albalate, D., Fageda, X., "Congestion, road safety, and the effectiveness of public plicies in urban areas", Sustainability, Vol. 11, No. 18, (2019).
  11. - Liu, X., li, X., "Research on Traffic Congestion Based on System Dynamics: The Case of Chongqing, China", Hindawi, Vol. 2020, pp. 1-13, (2020).
  12. - Nian, G., Sun, J., Huang, J, "Exploring the effects of urban built environment on road travel speed variability with a spatial panel data model", International journal of Geo- information, Vol. 10, no. 829, (2021).

 

CAPTCHA Image