تأثیر خروج از مرکزیت درون صفحه‌ای اتصال اعضای مهاربندی به تیر و ستون بر عملکرد قاب‌های فولادی

نوع مقاله : یادداشت پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس

2 دانشگاه تهران

چکیده

یکی از معضلات اساسی در وضعیت ساخت و ساز عدم رعایت دقیق مقررات لرزه‌ای است. مطابق با آیین‌نامه‌های متداول ساختمانی، راستای مهاربندی باید از محل تقاطع میان تار تیر و ستون عبور کند؛ اما متأسفانه در بسیاری از ساختمان های فولادی در حال اجرا مشاهده می‌شود که مهاربندها اگر چه در صفحه‌ی میانی قاب قرار دارند، اما به‌ صورت خارج از مرکز در محل اتصال اجرا می‌شوند.واضح است که یکی از عوامل مؤثر در عملکرد مهاربندها شرایط اتصال آن‌ها می‌باشد. در این رابطه، این مقاله خروج از مرکزیت درون صفحه‌ای در قاب‌های دارای مهاربند قطری را به روش اجزای محدود غیر خطی توسط نرم افزار ANSYS مورد بررسی قرار داده‌است. در این بررسی مشاهده شد که حاشیه‌ی اطمینانی برای عدم رعایت قوانین آیین‌نامه در قاب‌های دارای خروج از مرکزیت درون صفحه‌ای عبوری از تیر وجود دارد؛ اما در خروج از مرکزیت درون صفحه‌ای عبوری از ستون هیچ گونه حاشیه اطمینان و منطقه‌ای امن برای عدم رعایت قوانین آیین‌نامه مشاهده نشد. نمونه‌ها نیز با ایجاد کوچکترین خروج از مرکزیت، عملکرد نامناسبی نشان دادند. در انتها راه‌کارهایی برای کاهش اثرات خروج از مرکزیت نامطلوب ارائه شده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Influence of In-Plane Eccentricity in Connection of Bracing Members to Columns and Beams on Performance of Steel Frames

نویسندگان [English]

  • hamed bolandi 1
  • S.mehdi zahrai 2
1
2
چکیده [English]

Steel structures are usually built with some defects. According to the standard building codes, the central axes of the bracing members should go through the beam-column joints, However, in most of the braced steel structures, bracing members are unintentionally connected eccentrically. This paper presents a numerical investigation on performance analysis of CBFs (Concentrically Braced Frames) having unwanted in-plane eccentricities at the connection of their braces. Nonlinear behavior analyses are taken as numerical examples. Finite element modeling of the whole members is conducted using ANSYS analyzing program. Numerical results show that in-plane eccentricities in beams can be acceptable within a safe region (max. 10cm for this specific case). However, no safe region is found for in-plane eccentricity in columns since the strength loss may be significant. Finally, some suggestions are made for decreasing constructional shortcomings of eccentric connections.

کلیدواژه‌ها [English]

  • In-plane eccentricity
  • Bracing connections
  • Performance
  • steel frames
CAPTCHA Image