##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

آرش کریمی پور محمدرضا اصفهانی

چکیده

در این پژوهش، تأثیر افزودن درصد حجمی مختلف از الیاف فولادی در تیرهای دارای طول وصلۀ آرماتور کششی مختلف بر ترک­خوردگی و مسیر گسترش ترک­ها تحت بارگذاری استاتیکی و چرخه­ای مورد بررسی قرار گرفت. هدف از انجام این بررسی کاهش حداقل عرض ترک­خوردگی به‌ازای افزودن الیاف فولادی در تیر بتن مسلح دارای وصلۀ آرماتور کششی بود. ده نمونه تير آزمايشگاهي به عرض مقطع 150، ارتفاع 200 و طول 2300ميلي­متر با طول وصلۀ میلگرد کششی مختلف و درصد متفاوتی از الیاف فولادی ساخته شد. چهار عدد از نمونه­ها تحت بارگذاری استاتیکی و شش عدد تحت بارگذاری چرخه­ای قرار داده ­شد. از بین نمونه­ها یک نمونه به‌عنوان نمونۀ شاهد و فاقد وصله و الیاف فولادی بود. در نه نمونۀ دیگر از الیاف فولادی با درصد حجمی 0، 1 و 2 استفاده شده بود. آزمایش­ها به‌صورت خمش چهارنقطه­ای انجام شد. در آزمایش­ها، مسیر گسترش ترک­خوردگی در طول تیر و عرض ترک­خوردگی­ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایش­ها نشان داد که افزودن الیاف فولادی سبب کاهش لغزش آرماتورهای کششی در محل وصله می‌شود و عرض ترک­خوردگی­ها را کاهش می­دهد. همچنین با افزودن الیاف فولادی از 1 به 2 درصد حجمی، ترک­ها به مقدار قابل‌ملاحظه­ای کاهش می‌یابد.

جزئیات مقاله

کلمات کلیدی

بتن الیافی, بارگذاری چرخه¬ای, ترک‌خوردگی, وصلۀ آرماتورهای کششی

مراجع
ارجاع به مقاله
کریمی پور آ., & اصفهانی م. (2019). تأثیر الیاف فولادی بر ترک خمشی و گسترش ترک در تیرهای بتن مسلح دارای وصله. فصلنامه مهندسی عمران فردوسی, 31(3), 1-18. https://doi.org/10.22067/civil.v32i1.62182
نوع مقاله
پژوهشی