دانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Experimental and Analytical Investigation of Behavior of RC Beams Strengthened by Prestressed CFRP Straps using NSM Methodبررسی تجربی و تحلیلی رفتار تیرهای بتنآرمه ی تقویتشده با تسمههای CFRP پیشتنیده به روش NSM1242808310.22067/civil.v26i1.44035FAعلی حاجی هاشمیدانشگاه صنعتی اصفهانداوود مستوفی نژاددانشگاه صنعتی اصفهانمجتبی ازهریدانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20150202The current study is focused on strengthening of reinforced concrete (RC) beams using CFRP straps installed in pre-cut grooves. The method which is referred as near surface mounted (NSM) benefits considerable advantages in comparison with the conventional externally bonded reinforcement (EBR) method and provides better normal and shear stress transfer between the FRP and concrete substrate. The advantages of NSM method compared to EBR are investigated in this paper from viewpoints of loading capacity, serviceability and better use of FRP materials. Five simply-supported RC beams were cast and tested in the laboratory of Department of Civil Engineering of Isfahan University of Technology (IUT). One of the beams was un-strengthened (base specimen) while one was strengthened without prestressing and the other three were strengthened with CFRP straps with prestress up to 5, 20, and 30 percents of the nominal capacity of the composite. The results revealed that the prestressed beams show higher values of cracking and yield loads compared to strengthened specimen without prestressing. The cracking loads for the specimens with 5, 20, and 30 percents prestressing were respectively 117%, 127.5%, and 144.5% higher than that of base specimen; while the cracks in prestressed strengthened specimens were more limited with smaller crack width. Furthermore, the strengthened beams by prestressed CFRP had higher ultimate loading capacities and their failures happened at smaller deflections. The ultimate loads for the specimens strengthened by CFRP prestressed up to 5, 20, and 30 percents of their ultimate capacity were 11.5%, 14.7%, and 15% higher, respectively, compared with that of base specimen.مقالهی حاضر تحقیقی است در مورد مقاومسازی تیرهای بتنی با استفاده از تسمههای CFRP که در شیارهایی که از قبل در پوشش بتنی تیرها ایجاد شدهاند کار گذاشته میشوند. این روش دارای مزایای بسیاری است و در مقایسه با روش چسباندن مصالح FRP روی سطح خارجی اعضای سازهای، امکان انتقال مؤثرتر تنشهای نرمال و برشی بین مقاومکنندهها و سازه را فراهم میکند. در این مقاله مزایای این روش از نظر ظرفیت باربری، سرویسدهی و استفادهی سطح بالاتر از ظرفیت مصالح FRP در مقایسه با شیوهی معمول چسباندن این مصالح روی سطح اجزای سازهای، از نظر تحلیلی و عملی، مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور پنج عدد تیر بتن مسلح ساده در آزمایشگاه سازهی دانشگاه صنعتی اصفهان مورد آزمایش قرار گرفتهاند. از این تعداد، یک تیر بهصورت نمونهی تقویتنشده (مبنا)، یک تیر بهصورت تقویتشدهی غیر پیشتنیده، و سه نمونهی دیگر بهصورت تقویت شدهی پیشتنیده تا سطح پنج، بیست و سی درصد کرنش نهایی اسمی تسمههای CFRP مورد آزمایش قرار گرفتهاند. نتایج آزمایشها حاکی از آن است که تیرهای پیشتنیده مقادیر بالاتری از بار ترک خوردگی و بار تسلیم را در مقایسه با نمونهی تقویتشدهی غیر پیشتنیده نشان میدهند. در این تحقیق بار ترکخوردگی در تیرهایی که تا سطح 5، 20 و 30 درصد ظرفیت اسمی مصالح CFRP پیشتنیده شدهاند، بهترتیب تا 117، 5/127 و 5/144 درصد بار ترکخوردگی در نمونهی مبنا افزایش یافتند. در کنار بار ترکخوردگی بالاتر، ترکهای ایجادشده در نمونههای تقویتشدهی پیشتنیده، دارای عرض و توزیع محدودتر بودهاند. همچنین تیرهای تقویتشدهی پیشتنیده در مقایسه با نمونهی غیر پیشتنیده دارای ظرفیت باربری نهایی بیشتری بوده و شکست آنها متناظر با خیزهای کوچکتری بوده است؛ بهطوری که ظرفیت باربری نهایی در تیرهایی که تا سطح 5، 20 و 30 درصد ظرفیت اسمی مصالح CFRP پیشتنیده شدهاند، بهترتیب 5/11، 7/14 و 0/15 درصد نسبت به نمونهی مبنا افزایش یافتند.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28083_c6f1e539624d58a39b1939ef7a073821.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Study on Influence Increase Effective Length on the Hydraulic Characteristic and Discharge Coefficient in Side Weirsتأثیر افزایش طول مؤثر بر مشخصات هیدرولیکی و ضریب تخلیه سرریز جانبی25382810810.22067/civil.v26i1.44036FAحامد زاهدی خامنهدانشگاه فردوسی مشهدسعیدرضا خداشناسدانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا اکبرزادهدانشگاه فردوسی مشهدکاظم اسماعیلیدانشگاه فردوسیJournal Article20150202One of the most important discharge control ways in hydraulic structures is side weir which is used in irrigation, water distribution, waste-water engineering, drainage, flood control and other water related projects.In order to increases Cm value and control on water surface when there is restriction in the weir length(L), side weir with different geometry is used. In present research seventhly experimental tests were conducted on the semi-circular side weir with different lengths and heights(w).Studied the influence of hydraulic and geometry variableson the Cm valueand a new equation was developed to calculate discharge coefficient of the semi-circular side weir. The results indicated Cm in the semi-circular side weir is 1.5 to 2 times morethan rectangular side weir.سرریز جانبی، سازهای برای کنترل و انتقال جریان میباشد. این سازه در کانالهای آبیاری و زهکشی، شبکههای جمعآوری فاضلاب و آبگیری از رودخانهها بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. در جریانهای سیلابی عملکرد این سرریزها بهشدت کاهش مییابد. یکی از راههای بالا بردن راندمان سرریز جانبی و بهبود عملکرد آن هنگامی که جریان سیلابی است، استفاده از سرریزهای مایل نسبت به جهت جریان (سرریزهایی که در پلان با زاویه نسبت به جهت جریان قرار گرفتهاند) میباشد. از این نوع سرریزها بهخصوص در مکانهایی که با محدودیت بازشدگی روبهرو هستیم استفاده میشود. در پژوهش حاضر 70 آزمایش بر سرریزهای جانبی نیم دایرهای در ارتفاع و طولهای مختلف انجام گرفت. تأثیر پارامترهای مختلف هندسی و هیدرولیکی بر روی ضریب تخلیه سرریز جانبی (Cm) مورد بررسی قرار گرفت و در پایان رابطه جدیدی برای برآورد Cm برای سرریزهای نیمدایرهای ارائه گردید. نتایج نشان داد که سرریزهای نیمدایرهای با افزایش 1.57 طول سرریز ضریب Cm را 1.5 تا 2 برابر نسبت به سرریزهای مستطیلی ساده افزایش میدهد.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28108_de785672742c6afd726dbf9e080c671b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Experimental Study on Parameters Affecting on Pile Tension Capacity in Sandمطالعه آزمایشگاهی پارامترهای تعیینکنندهی ظرفیت باربری کششی شمع فولادی در ماسه39482812910.22067/civil.v26i1.44038FAعیسی شوش پاشادانشگاه بابلمهدی شرف خواهدانشگاه صنعتی بابلJournal Article20150202In this study, the shaft capacity of open- end steel pile in sandy soil was evaluated using a number of full scale tensile pile load test. Mentioning the available methods of predicting the shaft resistance of the pile, the soil properties and test apparatus, the results obtained from pile loading tests was presented. In the present study, 7 piles with constant diameter of 1.20m with different length of 4.20m up to 4.80m have been loaded. The earth pressure coefficient and frictional angle at the soil-pile interface were evaluated. The results of the study showed that for this method of pile installation, frictional angle in the soil-pile interface is 0.52 times of frictional angle of soil and the earth pressure coefficient reduces considerably.در این مطالعه با استفاده از آزمایش بارگذاری کششی انجام شده بر روی شمع های با مقیاس واقعی، ظرفیت باربری کششی شمعهای فلزی ارزیابی می شود. در این راستا پس از بررسی روش های موجود برای پیشبینی ظرفیت باربری کششی شمع ها و بیان خصوصیات خاک، تجهیزات و روش انجام کار، اقدام به ارائهی نتایج حاصل از آزمایش بر روی هفت عدد شمع با قطر ثابت 20/1 متر و طول های 20/4 الی 80/4 متر گردید. آنگاه ضریب فشار جانبی خاک و زاویهی اصطکاک جدارهی شمع مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این نمایش نشان میدهد نسبت زاویهی اصطکاک بین جدار شمع فولادی و خاک به زاویهی اصطکاک خاک برابر 52/0 است و نیز ضریب فشار جانبی خاک در جدارهی شمع بهطور قابلملاحظه ای کاهش می یابد.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28129_aebf30d5915e91cde19321393dffb801.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Design and Development of an Apparatus for Internal Erosion and Suffusion Testing in Soilsطراحی و ساخت دستگاه آزمایش فرسایش داخلی و ریزشویی در خاکها49622815410.22067/civil.v26i1.44040FAپیلتن طباطبائی شوریجهدانشگاه صنعتی امیرکبیرعباس سروشدانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20150202Internal erosion is a major cause of failure and damage in embankment dams. A complicated and detrimental mechanism of internal erosion is the suffusion process. This paper presents a recently developed automated large scale permeameter for internal erosion and suffusion testing. The new apparatus is capable of applying surcharge loads to the specimen while maintaining a unidirectional gradient controlled seepage flow via a computer closed-loop system. The instrumentation and transducers available continuously measure deformation, pore pressure variation and stress levels throughout the specimen. Multistage commissioning tests on four soils samples are reported that illustrate the novel features of the permeameter and instrumentation. The preliminary results highlight the suffusion process while revealing that the amount of erosion is proportional to the stability index, and soils experiencing suffusion undergo volume reduction conjoined with increasing void ratio.فرسایش داخلی از اصلی ترین علل خرابی و ناکارآمدی سدهای خاکی و سنگریزه ای می باشد. یکی از پیچیده ترین سازوکار های فرسایش داخلی، ریزشویی است که بهویژه در پی های آبرفتی سدها امکان وقوع دارد. در این مقاله دستگاه آزمایش تراوش پیشرفته و بزرگ مقیاسی که برای بررسی فرسایش داخلی و ریزشویی طراحی و ساخته شده معرفی می گردد. این دستگاه توانایی اعمال سربار و برقراری جریان تراوش یک بعدی با کنترل گرادیان بر نمونهی مورد آزمایش را دارد. علاوه بر تشریح مشخصات فنی دستگاه و آماده سازی نمونه، خلاصه ای از نتایج آزمایشهای پایه برای نمایش قابلیتهای عملکردی دستگاه ارائه شده است. چهار نمونه خاک، با تمرکز بر میزان فرسایش، تغییرات دانه بندی و رفتار کرنش حجمی- تخلخل در اثر ریزشویی، مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج آزمایشهای مقدماتی ضمن تنویر پدیدهی ریزشویی نشان می دهد که وقوع ریزشویی باعث کاهش حجم و همزمان افزایش تخلخل خاک شده و میزان فرسایش از تودهی خاک در ریزشویی متناسب با شاخص پایداری داخلی می باشد.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28154_6fd839ab0d82c5cc97b6d43b6211fdd1.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Investigation on Nonlinear Dynamic Behavior of Thin Steel Plate Shear Walls with Rigid Beam to Column Connections under Far and Near Fault Earthquakesبررسی رفتار دینامیکی غیرخطی دیوار برشی فولادی با ورق نازک دارای اتصال تیر به ستون صلب تحت نگاشتهای دور و نزدیک گسل63842819410.22067/civil.v26i1.44041FAمجید قلهکیدانشگاه سمنان0000-0002-9904-8623هوشنگ اصغری تکدامدانشگاه سمنانJournal Article20150202Considering recent developments in earthquake engineering, researchers has detected different effects of earthquakes far and near from the fault. Investigations that have been done in this area show that near fault earthquakes have shorter time period comparing far fault earthquakes and in the velocity of near fault earthquakes, there are one or more impacting pulses with a big domain and period that are result of forward directivity. The pulse movement, impressing massive energy in a short time in near fault earthquakes, result in rotating ductility in some stories and joints, brittle failure of joints, immediate destruction of structure and soft story that have observed in Kobe earthquake in 1995 and Northridge earthquake in 1994. On the other hand in the latest four decades, steel plate shear walls have been considered as a resistant system against lateral loads (wind or earthquake) and have been used in construction of modern buildings and retrofit of existing buildings in the world. This system has appropriate stiffness for controlling displacement of structures. In this paper tall, medium and short buildings that the SPSW with rigid connections has used in their structures are investigated in far and near fault earthquakes. They have analyzed with nonlinear dynamic method and have compared with each other. Results show that in short and average buildings the steel plate shear wall with rigid beam to column connection (up to T=0.67s), effect of movement of far from fault zone on the response parameters are 11% to 37% more than those of near fault and in the tall structures (T>0.67s) effect of near fault movements on the response parameters is about 46% to 60% more than those in the far fault zone.با توجه به پیشرفتهای اخیر، محققان شاهد اثرات متفاوت زلزلههای نزدیک گسل نسبت به زلزلههای دور از گسل بودهاند. در این مقاله سازههای کوتاه، میان و بلند مرتبه که در آنها از سیستم دیوار برشی فولادی با ورق نازک دارای اتصال صلب استفاده شده است، تحت نگاشتهای دور و نزدیک گسل مورد آنالیز دینامیکی غیرخطی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه گردیده اند. نتایج نشان میدهد که در سازه های کوتاه و میان مرتبه 3 و 7 طبقه (تا پریود 67/0 ثانیه) اثر حرکات حوزهی دور از گسل بر پارامترهای پاسخ سازه بهطور میانگین 11 و 37 درصد بیشتر از اثر حرکات حوزهی نزدیک گسل بوده است و در سازه های بلند مرتبه 15 و 25 طبقه (با پریود بیش از 67/0 ثانیه) اثر حرکات نزدیک گسل بر پارامترهای پاسخ سازه بهطور میانگین 60 و 46 درصد بیشتر از حرکات حوزهی دور از گسل است.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28194_f934dca5e86a221eb053412055c07277.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Influential Factors in Pinch Effect and Energy Dissipation of the Kaiser Bolted Bracket Moment Connectionعوامل تأثیرگذار در ایجاد پینچ و میزان جذب انرژی اتصال خمشی براکت پیچشدهی کایزر851002823310.22067/civil.v26i1.44042FAفرهاد شهیدی امام جمعهدانشگاه آزادی اسلامی واحد قزوینفریبرز ناطقی الهیپژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهمهران سید رزاقیدانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینفرهود شهیدی امام جمعهJournal Article20150202In the aftermath of the 1994 Northridge, California, earthquake. A significant number of steel moment resisting structural systems were damaged. Many studies and researches have been conducted to improve the seismic performance of structures after the catastrophe. One of the proposed connections for special moment-resisting frames included AISC-358 is Kaiser bolted bracket moment connection, briefly named, KBB, this brackets produced as high steel cast. In this study, the seismic behavior of moment connection, KBB is examined under standard loading history and near-fault loading history according to ATC and FEMA codes. The results show that the connection has suitable seismic performance. But in beams with high depth due to the bracket rigidity, there is high lever force in top row bolts. Moreover use of Finger shims with variable thickness, reduce pre-tensioned force in bolts and increase pinch in hysteresis curve specimens.پس از زلزلهی 1994 نورثریج کالیفرنیا تعداد قابلملاحظه ای از ساختمانهای فولادی با اتصالات خمشی خسارت دیدند. بعد از این واقعه تحقیقات زیادی برای بهبود عملکرد لرزه ای اتصالات خمشی صورت گرفت. اتصال خمشی براکت پیچشدهی کایزر، یکی از اتصالات مطرح برای قاب خمشی ویژه در آییننامهی AISC-358 است، که بهطور اختصار KBB خوانده می شود. این اتصال بهصورت ریختهگری تولید میگردد. در این تحقیق رفتار اتصال خمشی KBB تحت بارگذاری های چرخه ای استاندارد و نزدیک گسل مطرح شده در آیین نامه های ATC و FEMA مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که این اتصال از عملکرد لرزه ای مناسبی برخوردار است ولی در تیر های عمیق بهعلت سختی بالای براکت و ارتفاع زیاد آن، نیروی اهرمی زیادی در پیچ های ردیف بالای براکت تولید می گردد. این موضوع و همچنین استفاده از واشر انگشتی گوهای سبب کاهش نیروی پیشتنیدگی پیچهای ردیف بالای براکت ها و ایجاد Pinch در نمودار هیسترزیس آن شده است.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28233_7991ccd5eeb847a125a470dac19888cc.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121An Investigation on Tunnel-Structure Interaction on Settlement of Surface Buildings with Numerical Methodبررسی اثر اندرکنش تونل-سازه بر نشست ساختمانهای سطحی به روش عددی1011202826610.22067/civil.v26i1.44046FAوهاب بشارتدانشگاه آزادی واحد علوم تحقیقاتمحمد داوودیپژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهمحمد کاظم جعفریپژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهJournal Article20150202The construction of underground tunnel plays a more and more important role in the development of big cities. One of the most important problems caused by the construction of the tunnel is that underground excavation will cause large settlement of the ground and buildings. Previous studied showed the difference between numerical and experimental results. In this study the case study of Niyayesh-Sadr tunnel is selected and the conditions of this project were applied. This tunnel is located at north of Tehran with a span of 14 meters which constructing with the multi drift method. During construction, this tunnel should pass near some buildings near Mahyar Street then the settlement of surface should be considered. Numerical methods in this study was performed with the finite element code with PLAXIS 2D and the effect of tunnel-adjacent interaction is investigated. In addition the effect of foundation stiffness and weight of the structure is considered in these analyses and the results are compared to the emphasis on tunnel surface structure interaction. Results show that the settlements of foundation are increased 15% due to interaction analysis respect to green field one. Varieties of structures along the tunnel in surface, different overburden depth of the tunnel and also location of building respect to the axis of the tunnel need several numerical models in one project. In this study, one simple approach is suggested to control structures against settlement and prevent using several models.امروزه با توجه به توسعهی محیطهای شهری و افزایش روزافزون جمعیت و مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ، همواره ساخت فضاهای زیرزمینی بهعنوان یک راهکار مدنظر میباشد. ساخت این گونه سازهها در محیط شهری و با وجود ساختمانهای مسکونی بلند مرتبه، مستلزم تحلیلهای دقیق اندرکنشی خاک و سازه خواهد بود. تحقیقات قبلی محققان بیانگر تفاوت نتایج ناشی از تحلیلهای روشهای حل بسته و روشهای عددی اندرکنشی میباشد. در این تحقیق تونل نیایش-صدر در شمال تهران به دهانهی حفاری حدود 14 متر که به روش حفاری مرحلهای درحال حفاری و ساخت میباشد مورد بررسی قرار گرفته است. تونل مورد بررسی در مناطقی از شهر، از مجاورت سازههای سطحی بلند عبور میکند که روش حفاری انتخابی باعث ایجاد تغییرمکان در این سازههای سطحی خواهد شد. در بررسی حاضر به روش عددی و با استفاده از نرمافزار اجزای محدود PLAXIS 2D، به بررسی اثر اندرکنش تونل و سازهی سطحی پرداخته شده است و عوامل مؤثر بر این اندرکنش نظیر وزن سازهی سطحی، سختی فونداسیون مورد بررسی دقیقتر قرار گرفته است. در روش عددی استفادهشده، از مدل رفتاری موهر-کولمب برای خاک و مدل ارتجاعی خطی برای مصالح بتن تونل و سازه استفاده گردیده است. نتایج نشان دهندهی افزایش نشستها تا حدود 15% با در نظر گرفتن این عوامل می باشد. با توجه به تنوع سازهها از نظر نوع، موقعیت قرارگیری و نیز فاصلهی عمودی آنها با تونل، امکان اختصاص یک مدل خاص برای کل سازههای موجود در مسیر وجود ندارد. همچنین معیارهای ارزیابی رفتار سازههای سطحی در برابر نشستهای ناشی از تونلسازی نیز تنوع زیادی داشته است که نتایح یکسانی نیز از این روشها بهدست نمیآید. در این تحقیق ضمن ارائهی یک راهکار مناسب برای کنترل رفتار سازه برپایهی نتایج تحلیل، طی یک مطالعهی موردی به بررسی موقعیت قرارگیری سازهها در برابر تونل نیز پرداخته شده است.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28266_3f05380cb6aba5f451cac286821c038b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Blast Loading and Evaluation of Nonlinear Response of Structural Buildingsبارگذاری انفجار و ارزیابی پاسخ غیرخطی سازههای ساختمانی در مقابل آن1211322804110.22067/civil.v26i1.44313FAاحمد فراهانیدانشگاه خاتم الانبیاءمحمدعلی هادیان فردانشگاه صنعتی شیرازJournal Article20150210In the conditions in which terrorist attacks on facilities and civilian places increase more and more attention to design of structures against impact loads of explosion is more important and needs special considerations. Study of nature of blast loads and methods of applying it on the structure is one of the important problems. Explosion is a sudden and rapid release of a great amount of energy that produces light, heat, voice and shock wave. This wave contains dense air that moves outward radially and spherically, with velocity about the sound speed. Applying this huge load on structure leads to nonlinear deformations and failure in some elements. Then using of nonlinear analysis is necessary. In this paper blast loads and it's parameters have been introduced, and different formulas and models for blast loading have been studied and compared, and the most suitable model for calculating and applying this load on the structural buildings has been recognized and used. Then by using structural analysis softwares, nonlinear response of different structural frames against blast loading, have been calculated and evaluated. Also with comparison of nonlinear behavior of structural frames with different stories and bays effective parameters on response of structures, have been recognized and introduced.در شرایطی که حملات تروریستی به اماکن و تأسیسات غیرنظامی روندی افزایشی پیدا کردهاست، توجه به طراحی ساختمانها در مقابل بارهای ضربهای ناشی از انفجار، از اهمیت بیشتری برخوردار است و توجهات و ملاحظات ویژهای را میطلبد. شناسایی ماهیت بارهای انفجاری و نحوهی اعمال آن بر سازه یکی از مسائل مهمی است که باید مورد مطالعه و توجه قرارگیرد. انفجار آزاد شدن ناگهانی و سریع حجم بسیار زیادی از انرژی است که تولید نور، گرما، صدا و موج ضربهای مینماید. این موج شامل هوای بسیار متراکمی است که بهصورت شعاعی و کروی با سرعتی در حدود سرعت صوت از منبع انفجار بهسمت خارج حرکت میکند. اعمال این بار هولناک بر سازه باعث ایجاد تغییرشکلهای زیادی در محدودهی غیرخطی و خرابی قسمتهایی از سازه میگردد که انجام تحلیلهای غیرخطی را ضروری میسازد. در این مقاله بارهای انفجاری و پارامترهای مهم انفجار معرفی شدهاند و روابط و مدلهای مختلف بارگذاری انفجاری مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتهاند و مناسبترین مدل برای محاسبه و اعمال این بارها بر سازههای ساختمانی شناسایی و مورد استفاده قرار گرفتهاست. سپس با بهکارگیری نرمافزارهای تحلیل سازه، پاسخ غیرخطی قابهای مختلف ساختمانی در مقابل بارهای ضربهای ناشی از انفجار محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. همچنین با مقایسهی رفتار غیرخطی قابهای ساختمانی با تعداد دهانهها و طبقات مختلف، عوامل تأثیرگذار بر پاسخ سازه شناسایی و معرفی گردیدهاند.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28041_e291d72a83ec535bfc0bdbbd5d8b155a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدمهندسی عمران فردوسی2783-280526120150121Calibration of a WDN using Optimization Techniques in Localization of Pressure Measurements by Applying Artificial Nodal Leaksبهینهسازی موقعیتهای فشارسنجی در شبکۀتوزیع آب بهمنظور بهکارگیری در کالیبراسیون با اعمال نشت های گره ای فرضی1331422811810.22067/civil.v26i1.44314FAعلی نصیریاندانشگاه فردوسی مشهدمحمود فغفور مغربیایرانی0000-0002-0082-0020Journal Article20150210Undoubtedly, sampling design is an important issue in monitoring of a Water Distribution Network (WDN). The aim of the current paper which focuses on the localization of samplings, is to present a practical method for optimization of the position and number of the pressure measurements. This method works based on the assumption of some leakages in a network and searching for them by nodal pressure readings with the aid of two optimization loops using Ant Colony Optimization technique. The method is applied to the anytown network and the obtained results are compared with the previous works. The results are in good agreement with each other. Prior to field works of the installation of the pressure gages on the network, by analyzing the hydraulic model of the network, one can easily propose the best as well as the least nodes of the pressure measurements.مکانیابی طرح نمونهگیری بدون شک یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد پایششبکههای توزیع آب میباشد. هدف از ارائۀ روش مکانیابی طرح نمونه گیری در مقالۀ حاضر، ارائۀ روشی کاربردی برای یافتن بهترین نقاط برای فشارسنجی و همچنین مشخص نمودن تعداد بهینۀ فشارسنجها در شبکه میباشد. این روش بر پایۀ ایجاد نشت فرضی و یافتن این نشت توسط نقاط مختلف فشارسنجی با کمک دو حلقه بهینهیابی مجزا بهروش کلونی مورچهها میباشد. این روش در مطالعۀ موردی شبکه معروف به انیتون (Anytown) اعمال گردید و به مقایسه نتایج با پژوهشهای قبلی پرداخته شد که در نهایت جواب های قابل قبولی بهدست آمد. با کمک این روش قبل از عملیات فشارسنجی و نصب فشارسنجها، میتوان با انجام چند تحلیل بر روی مدل هیدرولیکی شبکه به راحتی نقاط مناسب و همچنین تعداد بهینه فشارسنجها را بهدست آورد.https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28118_232d942f512dc691e24e7408d08c57c0.pdf