دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Formulating a Triangular Element with Elasto – Plastic Crack
رابطه سازی یک جزء سه پهلو با ترک کشسان ـ مومسان
25521
10.22067/civil.v21i1.2405
FA
رضایی پژند
رضایی پژند
قاسم
گرجی بندپی
Journal Article
2010
02
24
Cracking increases the flexibility and displacement of structures. This paper introduces a triangular element with internal crack considering the increase in flexibility of the element. First, Relationship between strain energy release rate and stress intensity factor by fracture mechanic approach is used to calculated energy released by the crack. Then, additional flexibility matrix is obtained in the independent system. This matrix is added to the compliance matrix of a non-cracked element. Finally, Stiffness matrix is calculated by compliance matrix and transformation matrix for the plane problem. Stiffness matrix obtained with this approach includes the decreasing effect of stiffness due to cracking.
درهنگام ایجاد ترک نرمی سازه افزایش مییابد. افزایش نرمی باعث زیاد شدن تغییرمکانها خواهد شد. در این مقاله، یک جزء سه پهلو دارای ترک میانی رابطه سازی خواهد شد. اساس رابطه سازی این جزء بر روی افزایش نرمی ناشی از ترک خوردگی گذاشته شده است. برای رابطه سازی، ابتدا رابطه میان نرخ رهایی انرژی و ضریب شدت تنش درمکانیک شکست استفاده میشود و مقدار انرژی ناشی از ترکخوردگی حساب میشود. در ادامه، درایههای ماتریس نرمی اضافی ناشی از ترک خوردگی، در یک دستگاه مستقل نیرویی، به دست میآید. ماتریس مزبور، به نرمی پیش از ترک خوردگی افزوده میشود. با بهرهجویی از ماتریسهای مبدل نیرویی و نرمی، ماتریس سختی جزء ترک خورده برای مسأله مستوی حساب میگردد. ماتریس سختی به دست آمده از این روش، میزان کاهش سختی ناشی از ترک خوردگی را در ماتریس سختی جزء سالم وارد کرده است.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Demand Diversion of Air Transit in the Over Flight Sector
تعیین انحراف تقاضای ترانزیت هوایی کشور در بخش پروازهای عبوری
25542
10.22067/civil.v21i1.2406
FA
صفارزاده
صفارزاده
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
The main purpose of this research is to identify air transit potential in the over-flight sector and to estimate the demand diversion from Iran's air corridors to other substitute paths. After determining the study area and its zoning, three special information zones were formed for statistical studies. The collected statistical samples in the databases mainly relate to the time interval of 20th to 27th, of May 2002. The main reason to select the 1-week time interval is the period of repetition of regular flights throughout the world. Eleven different zones have been identified as air transit potential of the country. The results indicate that, despite the shortness of air paths of the country among the identified effective air transit zones, less than 40% of the transit flights have entered these corridors and the remainders are absorbed in parallel paths. Different approaches have been adopted in the analysis of Iran's air transit potentials. In this study, after forming classified crossing tables, the roles of various airlines have been evaluated on the basis of the portion of the evident potentials in the total potential flights. The categorical data according to logarithmic-linear models have also been statistically analyzed in the research and the zero hypotheses of the combined mutual effects have been studied by using these models. The results of fitting these models into classified crossing tables clearly show the effective role of the classified variable of different airlines in the air transit market. In other hand, with applying the one way t-test, different airlines have been categorized, by rate of loosing revenue. The international corridors have also been prioritized in this approach in terms of volume of transit and time distribution of the present demand. In addition, considering the present evaluated difference between the visible potentials in the country's sky and the present potential, including evident and hidden potentials, some strategies have been presented for converting the latent demand to the evident level
هدف اصلی مطالعۀ حاضر، شناسایی پتانسیلهای ترانزیت هوایی کشور در بخش پروازهای عبوری و برآورد میزان تقاضای انحراف یافته از مسیرهای هوایی کشور به سایر مسیرهای جایگزین میباشد. پس از تعیین محدودۀ مورد مطالعه و ناحیهبندی آن، سه پایگاه اطلاعاتی ویژه به منظور انجام بررسیهای آماری ایجاد شد. نمونههای آماری گردآوری شده در این پایگاهها، عمدتاً مربوط به بازۀ زمانی 20 الی 27 ماه می سال 2002 میلادی است. دلیل اصلی انتخاب بازۀ زمانی یک هفتهای، دورۀ تکرر پروازهای منظم در سطح جهان میباشد. 11 زوج ناحیۀ مختلف به عنوان پتانسیل کشور در ترانزیت هوایی شناسایی شد. نتایج نشان دادند که علیرغم کوتاهی مسیرهای هوایی کشور در بین زوج نواحی مؤثر شناسایی شده، کمتر از چهل درصد از پروازهای قابل عبور، وارد این مسیرها شده و مابقی جذب مسیرهای موازی و به ویژه آسمان جنوب خلیج فارس میشوند. پس از تشکیل جداول دستهبندی شدۀ متقاطع، نقش خطوط هواپیمایی مختلف بر اساس سهم پتانسیلهای آشکار از مجموع کل پتانسیل مربوط به هر یک از آنها در آسمان کشور ارزیابی شد. همچنین در این پژوهش تحلیل آماری دادههای گروهبندی شده با استفاده از مدلهای لگاریتم – خطی انجام شد و با استفاده از این مدلها، فرضیة صفر اثرات متقابل ترکیبی بررسی شد. نتایج برازش این مدلها بر جداول دستهبندی شدة متقاطع، به وضوح نقش مؤثر متغیر دستهبندی شدة شرکتهای هواپیمایی مختلف را در بازار ترانزیت هوایی کشور نشان میدهد. در مرحلۀ بعدی، با استفاده از آزمون آماری "t" یکطرفه گروهبندی شرکتهای هواپیمایی مختلف بر اساس درآمدهای ارزی از دست رفتۀ کشور انجام شد. در ادامۀ، در این رویکرد، اولویتبندی مسیرهای هوایی بینالمللی کشور، از نظر حجم تردد عبوری و توزیع زمانی تقاضای موجود در هر یک از آنها تعیین شد. همچنین با توجه به اختلاف برآورد شدة موجود مابین پتانسیلهای آشکار در آسمان کشور با کل پتانسیل موجود، شامل پتانسیلهای آشکار و پنهان، راهکارهایی به منظور تبدیل سطح پنهان پتانسیل به سطح آشکار ارائه گردید.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Suspended Sediment Model in Rivers Using Artificial Neural Networks
مدل بار معلق رودخانهها با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی
25564
10.22067/civil.v21i1.2407
FA
رجایی
رجایی
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
Estimating the sediment being transported by river flow is one of the important aspects in water resources engineering. Erosion and sediment transport phenomena in watersheds and rivers are complex hydrodynamic problems. Due to large number of obscure parameters involved in these phenomena, the theoretical governing equations may not be of much advantage in gaining knowledge of the overall process. Researchers have developed practical techniques that do not require much theory, algorithm, or rule development, and thus, reduce the complexities of the problem. One such technique is known as Artificial Neural Networks (ANN). In this paper, Auto-Regressive ANN was utilized to estimate suspended sediment lood in rivers. Various network topology, data partitioning and parameters were examined to find the best network with the best results. For increasing the efficiency of the models, Early Stopping technique has been used. Results of these networks were compared to the conventional sediment rating curves method and it was shown that ANN presented better results especially in peak flow discharges. Trained networks were able to model the sediment transport phenomena in rivers successfully, presumably because of the superior capability of ANN in nonlinear mapping, without any extra information from governing equation.
پیش بینی و تخمین بار رسوب رودخانهها، در مدیریت رودخانهها و مخازن سدها در پروژههای آبی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به پیچیدگی پدیدۀ رسوب و عدم توانایی تعیین دقیق معادلات حاکم، به خاطر وجود پارامترهای مختلف و تأثیر تغییرات مکانی و زمانی شرایط هیدرولوژیکی حوضۀ آبریز و مشکلات ناشی از تعیین تأثیرات آنها، محققان به استفاده از مدلهای جعبۀ سیاه، نظیر شبکههای عصبی مصنوعی، روی آورده اند. در این مقاله در مورد کارایی این شبکهها در تخمین و پیش بینی بار معلق رودخانهها، مطالعاتی انجام گرفته است. در شبکههای ایجاد شده، در انواع تقسیم بندی مجموعه دادهها، انواع ترکیبات ورودی شبکه، تعداد لایههای شبکه، تعداد نورونهای لایههای ورودی و مخفی شبکه و ... تحقیقاتی انجام گرفته است. در مدلهای طراحی شده با دادن سری زمانی دبی جریان و غلظت بار معلق در زمانهای قبل، میتوان غلظت بار معلق در زمان آینده را پیش بینی نمود. برای افزایش کارایی مدلها، از تکنیک توقف زود هنگام (Early Stopping) استفاده شده و در نهایت برای ارزیابی نتایج، مقایسهای با روش مرسوم منحنی سنجۀ رسوب نیز انجام گرفته است. نتایج، نشان دهندۀ برتری مدلهای شبکۀ عصبی بوده است.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Comparative study of methods for determinaing coefficient of subgrade reaction
بررسی افتراقی روشهای تعیین ضریب عکسالعمل بستر
25586
10.22067/civil.v21i1.2408
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
اکبرزاد قمری
اکبرزاد قمری
Journal Article
2010
02
24
Winkler hypothesis is a well-known model in foundation engineering and pavement design. Today, despite development of advanced soil models, it is still the most common method in foundation engineering practice. However, the main problem with this method is evaluation of the coefficient of subgrade reaction, ks ,and since it depends on numerous parameters, its estimation is one of the most sophisticated and misunderstood concepts in geotechnical engineering. Various relations have been proposed by researchers since generation of this model. In this paper different methods proposed for determination of ks are compared and evaluated for their suitability and accuracy. The geotechnical parameters of a site on Tabriz Marl were selected as the base and settlement analysis results with these methods are compared with that of obtained from analysis with advanced soil models using Safe and Plaxis software. It was disclosed that of Tabriz Marl, soft soil model is the best governing model and Vesic relation among the methods for determining of ks leads to negligible errors in comparison to soft soil model. Also, to get more accurate results from these methods, it is proposed to use mean elasticity modulus which takes into consideration the effect of geometric and mechanical properties of sub-layers.
روش وینکلر، یکی از روشهای معمول و شناخته شده در طراحی شالودهها و روسازی جادهها میباشد و امروزه با وجود مدلهای رفتاری پیشرفته، این روش هنوز هم رایج ترین مدل مورد استفاده در بین طراحان است. اما مسألۀ اساسی در استفاده از این روش، تعیین مقدار عددی ضریب عکس العمل بستر (ks) میباشد و از آنجایی که این ضریب از عوامل متعددی متأثر میگردد، تخمین مقدار آن یکی از مسائل پیچیده و خطا آمیز در مکانیک خاک، محسوب میشود. روشهای گوناگونی به منظور تخمین مقدار ks، از زمان پیدایش این مدل تاکنون، توسط محققین معرفی شده است. در این تحقیق، دقت و صحت روشهای متفاوت تعیین ضریب عکس العمل بستر در پیش بینی مقادیر نشست از طریق مقایسه با مقادیر متناظر حاصل از مدلهای رفتاری پیشرفته، توسط نرم افزارهای Safe و Plaxis بررسی میشود و مشخصات ژئوتکنیکی محوطه ای واقع بر روی مارن تبریز به عنوان اطلاعات پایه انتخاب شده است. نتایج، حاکی از آن است که مدل خاک نرم، مدل رفتاری حاکم بر مارن تبریز میباشد و روش Vesic از بین روابط تعیین ضریب عکس العمل، منجر به خطای قابل قبولی در تخمین نشست، نسبت به مدل خاک نرم گردیده است. به منظور کاهش تقریب نتایج به حداقل، در روابط تعیین ks،پیشنهاد میشود از ضریب الاستیسیتة معادل که در برگیرندة مشخصات هندسی و مکانیکی لایههای زیرین باشد، استفاده گردد.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Investigation on the Nonlinear Behavior of Reinforced Concrete
بررسی رفتار غیر خطی تیرهای بتن آرمه با بتن مقاومت بالا
25615
10.22067/civil.v21i1.2409
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
نادرپور
نادرپور
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
Concrete with high strength and quality as an economical and effective material has been developed considerably in construction industry. Components of concrete and interaction between them is significant in mechanical characteristics of it; so by a good understanding of this relationship, it is possible to select the type and amount of materials in order to have a concrete with an efficient behavior against external loads. One of the effective methods for determining the precise behavior of reinforced concrete beams starting from first step of loading and ending at failure stage and also calculating the cracking, yielding and ultimate loads is nonlinear finite elements. The advantage of this method is to determined, the behavior of beam in all loading stages and also in all points in a beam. In this method, the geometry of a beam is introduced by 4-node elements and strain, stress and deflection in various points of beam can be determined using nonlinear analysis. In this paper the behavior of reinforced concrete beams with high strength concrete which had been tested, is investigated applying finite elements and the effective parameters are determined. Considering the parametric studies, the nonlinear results show a good agreement with available experimental data.
بتن با مقاومت و کیفیت بالا به عنوان یک مادۀ اقتصادی و مؤثر در تکنولوژی بتن، رشد قابل توجهی در صنعت ساختمان داشته است. اجزاء سازندۀ بتن و اندرکنش بین آن، نقش تعیین کننده ای در تبیین خواص مکانیکی بر عهده دارد؛ لذا با شناخت صحیح این ارتباط میتوان به انتخاب مناسب نوع و مقدار مصالح، جهت ساخت بتن با رفتاری مناسب در مقابل نیروهای وارده، دست یافت. یکی از روشهای مؤثر در تعیین رفتار دقیق تیرهای بتن آرمه از مرحلۀ صفر بارگذاری تا مرحلۀ انهدام و محاسبۀ بارهای ترک خوردگی، تسلیم و مقاومت نهائی، استفاده از روش المانهای محدود غیرخطی میباشد. مزیت این روش آن است که میتوان رفتار تیر را در کلیۀ مراحل بارگذاری و نقاط تیر، مورد بررسی قرار داد. در این روش، هندسۀ تیر توسط یک سری المان چهار گرهی معرفی شده و به کمک آنالیز غیرخطی مقادیر کرنش، تنش و تغییر مکانها در نقاط مختلف تیر تعیین میشود. در این مقاله سعی شده است به کمک روش المانهای محدود، رفتار تیرهای بتن آرمه با بتن مقاومت بالا که قبلاً در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است، بررسی شده و پارامترهای مؤثر بر رفتار این گونه تیرها تعیین شود. نتایج به دست آمده از مطالعات پارامتریک نشان میدهد که نتایج آنالیز غیرخطی انطباق خوبی با اطلاعات آزمایشگاهی موجود دارد.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Strengthening of plate girders subjected to patch loading
تقویت تیرورقها در برابر بارهای موضعی
25659
10.22067/civil.v21i1.2410
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
شاهسوندی
شاهسوندی
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
Localized edge loading or patch loading of bridge girders, is frequently encountered in practice. The behavior of girders under patch loading represents complex stability and elastoplastic problems. In situation where the location of the patch load is fixed, transverse web stiffeners can be used to provide increased resistance, but for economic reasons should be avoided wherever possible. For moving load in some structures such as bridges, it is not possible to provide transverse stiffeners at all critical locations. One option is to use longitudinal stiffeners in these situations. In this article, ANSYS finite element software was used for structural analysis to investigate the ultimate resistance of plate girders subjected to patch loading. The finite element model was validated with experimental results taken from literature and found to be more accurate. Extensive parametric study was also performed to investigate the ultimate resistance of longitudinally stiffened plate girders. Furthermore, the ultimate resistance and the optimum position of the longitudinal stiffeners were presented in closed-form which showed satisfactory correlation with the theoretical results.
در قسمتهای مختلف تیرورقها، ممکن است بارهای بزرگی وجود داشته باشند که در نظر نگرفتن اثرات موضعی آنها در طراحی، میتواند منجر به خرابی تیرورق گردد. این گونه بارها را که در یک محدودة کوچک بر تیر اثر میکنند، بارهای موضعی(patch loading) مینامند. بارهای موضعی یکی از چندین نوع بارگذاری است که میتواند باعث بروز ناپایداری در جان تیرورق شود؛ هر چند با پیشبینی یک جفت سختکنندۀ فشاری عرضی (قائم) در محل اعمال این گونه بارها، میتوان از بروز این ناپایداری جلوگیری کرد؛ ولی در بعضی سازهها نظیر پل، نمیتوان در تمام طول تیر، سختکننده تعبیه کرد. یکی از راههای تقویت اینگونه تیرورقها، استفاده از سختکنندههای طولی (افقی) است. در این مقاله، روشهای تعیین مقاومت نهایی تیرورقها تحت اثر بارهای موضعی، بررسی و مدلی برای تحلیل اجزای محدود آنها به کمک نرمافزار ANSYS ارائه شده، که با نتایج آزمایشهای موجود، سازگاری مناسبی دارد. در پژوهش حاضر، تیر ورقهای تقویتشده با سختکنندههای طولی نیز مدل سازی و تحلیل گردیده است. در ادامه، با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل، روابطی برای تعیین مقاومت نهایی این نوع تیرورقها پیشنهاد گردیده که با نتایج آزمایشهای در دسترس، تطابق خوبی دارد. افزون براین موقعیت بهینة سختکنندۀ طولی برای بیشترین افزایش در مقاومت نهایی تیر ورق تعیین و رابطهای نیز برای آن ارائه شده که در مقایسه با نتایج تحلیل، از دقت قابل قبولی برخوردار است.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Using CPT and CPTu Results for Determination of Soil Shear Strength Parameters Consideration with 16 Practical Cases
استفاده از دادههای CPT و CPTu برای اندازهگیری پارامترهای مقاومت
25692
10.22067/civil.v21i1.2411
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
نبی زاده
نبی زاده
ایرانی
طالبی
طالبی
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
The most common method for determining soil shear strength parameters is using laboratory tests and Mohr-Coulomb criteria. These methods have some limitations such as preparation of undisturbed samples, samples size, modeling of real in-situ stresses in laboratory condition, discontinuity of data. According to the repeatability and continuous measurements in CPT and CPTu, these tests results used for determination of soil strength parameters in geotechnical engineering.
Most studies in fine soils focused on determination of undrained shear strength while in geotechnical design long-term bearing capacity is considered. Thus, in this paper a new method has been suggested for determination of c and φ in drained conditions by using all data (qc,fs,u) of CPT and CPTu in various soil types.The Proposed analytical model composed of bearing capacity theory and shear stress equation at rupture surface. Instead of total bearing capacity (qt), effective bearing capacity (qE) has been used and the shear stresses have been related to sleeve resistance (fs). Assessment and comparison of results of suggested method with current analytical approaches and laboratory tests obtained from five sites shows that results have a good agreement with measurements and predictions. Therefore, by using of all cone penetration test data, the prediction of soil shear strength parameters can be done with better accuracy
معمولی ترین روش تعیین پارامترهای مقاومت برشی، تستهای آزمایشگاهی و استفاده از معیار موهر-کولمب میباشد. اما تستهای آزمایشگاهی، محدودیتهایی از قبیل مشکلات تهیةنمونه های دست نخورده، محدودیت اندازة نمونه ها، مدل نمودن تنش های واقعی در محل بــرای شرایط آزمایشگاهی و عدم پیوستگی اطلاعات و اندازه گیری ها در عمق را به همراه دارند. با توجه به دقت، تکرار پذیری و اندازه گیری پیوسته آزمایش CPT و CPTu در تعیین مشخصات خاک، استفاده از نتایج ایـن آزمایش در تعیین پارامترهای مقاومت برشی در مهندسی ژئوتکنیک مطرح میباشد. در خاکهای رسی، بیشتر تحقیقات در تعیین مقاومت زه کشی نشدة خاک، متمرکز بوده؛ در حالی که غالب ظرفیت باربری دراز مدت در طراحی ژئوتکنیکی مورد نظر است؛ لذا در تحقیق حاضر، روش جدیدی در خصوص ارائة مدلی برای تعیین c و φ در حالت زه کشی شده برای انواع مختلف خاکها با استفاده از تمامی خروجی های qc، fs و u به دست آمده از آزمایشهایCPT و CPTu پیشنهاد شدهاست. مدل تحلیلی از ترکیب تئوری ظرفیت باربری و رابطة تنش برشی در هنگام گسیختگی و تحلیل هم زمان این دو، ارائه شدهاست. علاوه بر این، درتئوری ظرفیت باربری به جای ظرفیت باربری کل qt از ظرفیت باربری مؤثر qE استفاده شده و تنش برشی نیز به مقاومت جداری fs ربط داده شدهاست. در مدل تحلیلی پیشنهادی، خروجی های qc، fs وu به دست آمده، از تستهایCPT یا CPTu استفاده میشود. با ارزیابی و مقایسة نتایج مدل ارائه شده با روشهای تحلیلی جاری و نتایج آزمایشگاهی برای 5 سایت، نشان میدهد که نتایج مدل پیشنهادی، تطابق خوبی با نتایج آزمایشگاهی داشته و با استفادة همزمانً از هر سه کمیت خروجی آزمایش نفوذ مخروط، میتواند پارامترهای مقاومت برشی را ضمن درنظر گرفتن متغییرهای بیشتر و با دقت بهتری پیش بینی نماید.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
A Risk Analysis Method for Investment Prioritization in Vulnerable Transportation Networks
تحلیل ریسک بهینه در اولویتبندی سرمایهگذاری در شبکههای حملونقل آسیب پذیر
25718
10.22067/civil.v21i1.2413
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
گل رو
گل رو
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
Transportation networks are significantly vulnerable to natural disasters. The disasters cause disruption or reduction of capacity of important elements of the transportation networks such as bridges or tunnels particularly those for which alternative routes are not provided. The disruption or capacity reduction of the transportation networks results in decrease of an evaluation index of performance of the transportation networks. The evaluation index is highly dependent on stability levels of network components. Because of budget limitations, human resources, and time on one hand and having considerable exposed cost on the transportation networks due to disruption or capacity reduction of the network elements on the other hand, developing an investment prioritization scheme for the transportation networks is of importance. The stability of the network components are defined herein using appropriate probability distribution functions. Therefore, optimum resource allocation on the network elements is carried out by applying risk analysis techniques (using a simulation technique and dynamic programming) in order to enhance the performance of the whole transportation networks and reduce instabilities risk of the transportation networks. A hypothetical transportation network is applied to illustrate the capability of the proposed technique in investment prioritization and network performance enhancement.
شبکههای حمل و نقل در مقابل وقوع بحرانهای طبیعی گسترده به شدت آسیب پذیر هستند؛ به طوری که با مسدود شدن یا کاهش ظرفیت عبوری اعضای مؤثر شبکۀ حمل و نقل، مانند پلها و تونلهایی که مسیر موازی یا جایگزین ندارند، شاخص ارزیابی شبکه، کاهش چشمگیری می یابد. میزان کاهش شاخص ارزیابی شبکه پس از بروز بحران، بستگی به سطح پایداری و استحکام اعضای شبکه دارد. با توجه به محدودیت منابع مالی، نیروی انسانی و زمان از یک سو و هزینههای هنگفت تحمیلی به شبکۀ حمل و نقل به سبب انسداد یا کاهش ظرفیت معابر از سوی دیگر، سرمایه گذاری (مقاوم سازی) بر روی اعضای شبکۀ حمل و نقل به منظور افزایش پایداری شبکۀ حمل و نقل بر اساس یک طرح بهینۀ اولویت بندی شده بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله از توابع توزیع احتمالاتی برای تبیین پایداری اعضای شبکۀ حمل و نقل استفاده شده و با انجام تحلیل ریسک ( به کمک روشهای شبیه سازی و برنامه ریزی پویا) الگوی سرمایه گذاری بهینه بر روی اعضای شبکۀ حمل و نقل آسیب پذیر به منظور ارتقای عملکرد شبکه پس از بروز بحران و کاهش ریسک شبکه ارائه می شود.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
Analytical Investigation of Stage-Discharge Relationships of Compound-Composite Channels
بررسی تحلیلی روابط دبی ـ اشل در کانالهای مرکب با زبریهای غیر یکنواخت
25742
10.22067/civil.v21i1.2414
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
حیدربیگی
حیدربیگی
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
Many formulas have been proposed over the last century for the evaluation of Manning’s n in composite material both for single and compound channels. However, when stage is plotted as a function of discharge, many of them show discontinuity at the junction of the main channel and flood plain. These discontinuities have not been observed in other hydraulic parameters such as specific energies, and mean velocities. The discontinuity arises from two major sources, firstly Manning’s n and secondly . Investigations of 26 formulas for equivalent Manning’s in composite channels show that many of them cannot be applied for a two-stage channel because of the discontinuity. It is observed that only three of those formulas can be used to meet this requirement. In order to solve the problem of the lack of continuity for the second term a new technique is proposed. Using this technique a number of geometrical parameters of a trapezoidal channel such as the ratio of the flood plain to main channel as well as the side slope of the main channel and flood plain are altered to graphically investigate their behaviour on the stage-discharge diagrams. The results show that as the ratio of flood plain to the main channel area is increased, the differences between the hydraulic variables will be increased. Also the increment of the side slope of the main channel and flood plain do not show a significant change in the dimensionless discharge especially when the water level is above the flood plain stage.
در قرن گذشته، فرمولهای زیادی برای تعیین ضریب زبری مانینگ در کانالهای ساده و مرکب با زبری غیر یکنواخت ارائه شده است. چنانچه با استفاده از این فرمولها در یک کانال، تغییرات تراز سطح آب به صورت تابعی از دبی ترسیم شود، بسیاری از این فرمولها در مرز مشترک کانال اصلی و قسمت سیلاب گیر، ناپیوستگی از خود نشان می دهند که این ناپیوستگیها در سایر پارامترهای هیدرولیکی، نظیر: انرژیهای مخصوص، سرعتهای متوسط و غیره، وجود ندارد. این ناپیوستگیها ناشی از دو عامل اصلی: ضریب زبری مانینگ و عامل حاصل ضرب سطح مقطع جریان در شعاع هیدرولیکی به توان دو سوم ( ) میباشد. در این مقاله، بررسی تعداد 26 فرمول روابط ضریب زبری معادل مانینگ( )، در کانالهای مرکب با زبریهای غیر یکنواخت، نشان میدهد که اکثر این فرمولها را به علت عدم پیوستگی در کانالهای مرکب نمیتوان به کار برد و تنها سه فرمول، دارای شرایط هیدرولیکی قابل قبول است. به منظور رفع عدم ایجاد پیوستگی ناشی از عامل دوم، تکنیکی برای حل این مسأله پیشنهاد شده که با استفاده از این تکنیک با تغییر تعدادی از پارامترهای هندسی یک کانال ذوزنقهای مرکب دیاگرامهای دبی ـ اشل ترسیم شده است. نتایج، نشان می دهد با افزایش نسبت مساحت سیلابگیر به کانال اصلی، اختلاف بین متغیرهای هیدرولیکی در مرز بین آن دو افزایش می یابد. همچنین نتایج حاصل نشان میدهد تغییرات شیب جانبی جدارههای کانال اصلی و سیلابگیر، تأثیر عمدهای در تغییرات دبی ایجاد نمیکند؛ به خصوص زمانی که تراز سطح آب بالاتر از سطح سیلابگیر قرارگیرد.
دانشگاه فردوسی مشهد
مهندسی عمران فردوسی
2783-2805
21
1
2010
02
20
The Effect of Clay and Lime Content on CBR Strength of Lime- Stabilized Clayey Sands
تأثیر درصد رس و درصد آهک بر CBR ماسههای رس دار تثبیت شده با آهک
25765
10.22067/civil.v21i1.2415
FA
قاسم
گرجی بندپی
ایرانی
ویس کرمی
ویس کرمی
ایرانی
Journal Article
2010
02
24
Since lime- stabilization is effective on different soil size ranging from sand and finer, the influence of lime and clay content on CBR strength of these soils is investigated. Lime combines with the clay part of these soils and provides cemented materials, which is similar to concrete. Hence, the variation in clay and lime content will affect the amount of cemented materials and consequently the strength. Providing some lime- stabilized clayey sand samples, the effect of clay and lime content on CBR strength is evaluated. The results show that in a particular range of clay content, the mixes have the maximum strength variations and, the optimum lime content is about 7 to 8 percent
از آنجا که تثبیت با آهک برای خاکهای دارای دانهبندی وسیع در اندازۀ ماسه و کوچکتر از آن به کار میرود، تأثیر درصد رس بر عدد CBR، که به عنوان معیاری برای طراحی خاکریزها مورد استفاده قرار میگیرد، بررسی شده است. آهک با بخش رسی این مصالح ترکیب شده و مخلوط سیمانی از مصالح ریزدانه و درشتدانه را همانند یک مخلوط بتنی به وجود میآورد و تغییرات درصد رس و آهک میتواند به تغییرات درصد مواد سیمانی شده و در نتیجه تغییرات مقاومت مخلوط بیانجامد. با ساخت تعدادی نمونۀ ماسۀ رسدار تثبیت شده با آهک، پس از ارزیابی مقاومت CBR نمونهها مشخص شده است که در صورت قرارگیری درصد رس در یک بازۀ مشخص موسوم به "درصد رس بهینه (OCC)" مقاومت نمونهها بیشترین تغییر را دارا خواهد بود. همچنین درصد آهک بهینه برای تثبیت این دسته مصالح در محدودۀ 7 تا 8 درصد است.