TY - JOUR ID - 28233 TI - عوامل تأثیرگذار در ایجاد پینچ و میزان جذب انرژی اتصال خمشی براکت پیچ‌شده‌ی کایزر JO - مهندسی عمران فردوسی JA - JFCEI LA - fa SN - 2783-2805 AU - شهیدی امام جمعه, فرهاد AU - ناطقی الهی, فریبرز AU - سید رزاقی, مهران AU - شهیدی امام جمعه, فرهود AD - دانشگاه آزادی اسلامی واحد قزوین AD - پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 26 IS - 1 SP - 85 EP - 100 KW - بار گذاری چرخه ای استاندارد KW - بارگذاری چرخه ای نزدیک گسل KW - اتصال براکت پیچ‌شده‌ی کایزر (KBB)،.Pinch DO - 10.22067/civil.v26i1.44042 N2 - پس از زلزله‌ی 1994 نورثریج کالیفرنیا تعداد قابل‌ملاحظه ای از ساختمان‌های فولادی با اتصالات خمشی خسارت دیدند. بعد از این واقعه تحقیقات زیادی برای بهبود عملکرد لرزه ای اتصالات خمشی صورت گرفت. اتصال خمشی براکت پیچ‌شده‌ی کایزر، یکی از اتصالات مطرح برای قاب خمشی ویژه در آیین‌نامه‌ی AISC-358 است، که به‌طور اختصار KBB خوانده می شود. این اتصال به‌صورت ریخته‌گری تولید می‌گردد. در این تحقیق رفتار اتصال خمشی KBB تحت بارگذاری های چرخه ای استاندارد و نزدیک گسل مطرح شده در آیین نامه های ATC و FEMA مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که این اتصال از عملکرد لرزه ای مناسبی برخوردار است ولی در تیر های عمیق به‌علت سختی بالای براکت و ارتفاع زیاد آن، نیروی اهرمی زیادی در پیچ های ردیف بالای براکت تولید می گردد. این موضوع و هم‌چنین استفاده از واشر انگشتی گوه‌ای سبب کاهش نیروی پیش‌تنیدگی پیچ‌های ردیف بالای براکت ها و ایجاد Pinch در نمودار هیسترزیس آن شده است. UR - https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28233.html L1 - https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_28233_7991ccd5eeb847a125a470dac19888cc.pdf ER -