@article { author = {Mohammadi Ghanatghestani, Marzieh and Ghomeshi, Mehdi}, title = {Investigation of Velocity and Concentration Profiles of Turbidity Flow in River Bends}, journal = {Ferdowsi Civil Engineering}, volume = {33}, number = {2}, pages = {77-82}, year = {2020}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad Press}, issn = {2783-2805}, eissn = {2783-199X}, doi = {10.22067/civil.v33i2.76675}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the behavior of high flow in bending with Erodible Bed, This paper presents a series of experiments in which saline gravity currents flowed through a sinuous channel model. This flume contains three successive bends with three different relative curvature radiuses:40, 80 and cm,8.5 m length, 20cm width and 70cm height. The results show, in condition of a constant discharge, increasing the concentration of the inlet current, the flow velocity of the body flow increases on a mobile bed. The rate of increase in velocity depends on changes in the form of the bed the flow rate of the body will be reduced to about 19%. The velocity of the forehead has increased in the conditions of the mobile bed by forming the form of the bed. So decrease shear stress and omit the bed form cause increasing the velocity of the forehead decrease about 6%.}, keywords = {Erodible Bed,Density Flow,Secondary Flow,Bend,Concentration profile,Velocity profile}, title_fa = {مطالعۀ آزمایشگاهی پروفیل‌های سرعت و غلظت جریان غلیظ در قوس رودخانه}, abstract_fa = {هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رفتار جریان غلیظ در خم با بستر فرسایشی است. برای انجام آزمایش‌های جریان نمکی، فلومی با طول کلّی 5/8 متر، عمق 70، عرض 20 سانتی‌متر و شیب کف 001/0 به همراه سه قوس متوالی به شعاع انحنای 40، 80 و 120 سانتی‌متر، ساخته شد. نتایج نشان داد در پروفیل­های سرعت بدنه جریان نرخ افزایش سرعت به ازای افزایش غلظت، به تغییرات فرم بستر وابسته است. درنتیجه باعث کاهش سرعت بدنه جریان تا حدود 19 درصد خواهند شد. سرعت پیشانی افزایش یافته است و تا جایی این افزایش سرعت ادامه یافته است که تنش برشی ذرات بستر قادر به تشکیل فرم بستر باشد. بدین­ترتیب، با کاهش تنش برشی بستر و حذف فرم­های بستر، نرخ افزایش سرعت پیشانی، کاهشی در حدود 6 درصد داشته است.}, keywords_fa = {بستر فرسایشی,جریان چگال,جریان ثانویه,خم,پروفیل غلظت,پروفیل سرعت}, url = {https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_32841.html}, eprint = {https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_32841_eb60be8b691fdcf3c3687dc6f1bb00dd.pdf} }